Samochód dojeżdża do świateł, kierowca wciska pedał hamulca, auto zaczyna zwalniać. Niestety procesowi temu niekiedy towarzyszy nieprzyjemny dla ludzkiego ucha pisk. Świdrujący odgłos na ogół jest oznaką tego, że hamulce wymagają naprawy. Ale czy zawsze?
Na początku pisk słyszalny jest tylko sporadycznie, z czasem zaczyna narastać i stawać się trudnym do zniesienia. Czasem zdarza się, że nieprzyjemny odgłos płynący z okolic kół sam przemija. O co zatem chodzi?
Piszczące samochodowe hamulce na ogół kojarzymy ze starszymi, nieco zaniedbanymi samochodami. Tymczasem nieprzyjemny odgłos może też wydobywać się z kół całkiem nowych samochodów. W tym przypadku problem na ogół rozwiązuje się sam. Piszczenie z tarcz hamulcowych może bowiem wywołać nawet niewielka drobinka piasku, która podczas deszczu dostanie się między tarczę hamulcową a klocek hamulcowy. Na ogół piasek tak, jak samoczynnie dostał się do hamulców, tak samo z nich wypadnie i problem minie. W większości przypadków jednak piszczenie tarcz hamulcowych powinno zostać potraktowane jako wezwanie do wizyty w autoryzowanej stacji obsługi SEAT. Warto się tam umówić czym prędzej. Układ hamulcowy to najważniejszy element bezpieczeństwa samochodu. Nie można więc bagatelizować żadnego z sygnałów ostrzegawczych, które auto wysyła.
Piszczenie dobywające się z okolic tarcza hamulcowych to najpewniej znak, że zaczynają niedomagać klocki hamulcowe. To naturalna sprawa związana z eksploatacją pojazdu.
W wyniku tarcia podczas hamowania materiał ścierny klocków hamulcowych się zużywa. Co jakiś czas takie klocki należy wymienić i po sprawie. Zabieg nie jest ani skomplikowany, ani też drogi. Nie warto więc zwlekać z wizytą w autoryzowanej stacji obsługi SEAT, zwłaszcza że odwlekanie odwiedzin warsztatu może wiązać się z dodatkowymi kosztami.
Gdy stan klocków hamulcowych zaczyna wskazywać na ich skrajne zużycie, zaczynają one zwyczajnie niszczyć powierzchnię tarcz hamulcowych. W takim przypadku pisk dobywający się z nich jest już trudny do zniesienia. Bardzo odczuwalny jest także spadek efektywności działania układu hamulcowego. Sytuacja, mówiąc wprost, staje się niebezpieczna. Szorujące po tarczach hamulcowych klocki wyrządzają nieodwracalne straty. Głębokie wyżłobienia na powierzchni tarcz hamulcowych są już nie do usunięcia. Nie ma też większego sensu w takim przypadku montowanie nowych klocków hamulcowych. Te w kontakcie z nierówną powierzchnią tarcz hamulcowych ulegną szybkiemu zniszczeniu, a efektywność ich pracy ponownie będzie zmniejszona. W przypadku, gdy użytkownik samochodu dopuści do zniszczenia tarcz hamulcowych przez zużyte klocki, konieczna będzie wymiana obu podzespołów na nowe.
Najlepiej dokonać tego w autoryzowanej stacji obsługi SEAT. Podobne eksploatacyjne zabiegi oferowane są tam często w promocyjnych cenach. Wbrew obiegowym opiniom, korzystając z ASO SEAT, nie zawsze trzeba decydować się na zakup oryginalnych części. Oferowane są też zamienniki, ale bardzo wysokiej jakości. To zupełnie inne podzespoły niż zamienniki oferowane w wielu nieautoryzowanych warsztatach. W przypadku klocków hamulcowych kiepskiej jakości zdarza się często, że piszczenie hamulców wcale nie ustaje po zamontowaniu nowych, ale kiepskich zamienników. W związku z niższą ceną do ich produkcji używane są niskiej jakości twarde materiały ścieralne. Okładziny tego typu nie dość, że zachowują się bardzo głośno, są także nie do końca bezpieczne. Jakość materiału użytego do ich produkcji ma bowiem niestety także wpływ na wydłużenie drogi hamowania nawet o kilka metrów. A to ma duże znaczenie. Zawsze lepiej bezpiecznie zatrzymać się metr przed przejściem dla pieszych niż metr za nim.
Decydując się na wymianę klocków hamulcowych, warto nieco bardziej zainteresować się tematem. Te często oferowane są w różnych modelach. Jeśli wszelkie odgłosy hamowania są czymś, co szczególnie irytuje kierowcę, warto zastanowić się nad zakupem ceramicznych klocków hamulcowych. W ich przypadku trudno o jakikolwiek odgłos piszczenie. To jednak niejedyna ich zaleta. W pełni ceramiczne układy hamulcowe stosowane są wcale nie bez powodu w samochodach sportowych, jak również luksusowych limuzynach. Dzięki użytemu do ich produkcji materiałowi ciepło, które wytwarza się podczas tarcia, jest szybciej odprowadzane. Klocki w dużo większym zakresie utrzymują odpowiednią temperaturę, co ma wpływ na efektywność hamowania. Jest jeszcze jedna zaleta ceramicznych klocków hamulcowych. One po prostu nie brudzą. Który z kierowców nie irytuje się, gdy piękne aluminiowe felgi pokrywa warstwa nalotu. Najczęściej to wcale nie kurz, lecz pył będący efektem tarcia metalowych klocków hamulcowych o tarcze.
Bez względu na to, jakie klocki kierowca wybierze, na decyzję akurat w tym przypadku nie powinna mieć wpływu cena. Układ hamulcowy odpowiada za bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów, ale także innych uczestników ruchu.